Drama s kapkou magického realismu (a vašich slz) | Patrick Ness: Volání netvora : Příběh života / Recenze

Název: Volání netvora: Příběh života, A Monster Calls | Autor: Patrick Ness | Přeložila Hana Březáková | Slovart | Hardback s přebalem | 214 stran | Datum vydání: 2017/02

Young Adult je žánr, u kterého si většina (ne)čtenářů stěžuje na to, že nedokáže nabídnout nic komplexního a po literární stránce hlubšího. Ač by se se nad tímto poznatkem dalo dlouho a bujaře diskutovat, v kapse mám několik autorů, kteří se těmto definicím a termínům maximálně vyhýbají a Patrick Ness je definitivně jedním z nich. Podle původního námětu Siobhan Downové a za přítomnosti ilustrátora Jima Kaye napsal Ness Volání netvora, příběh, který formou může připomínat tak trochu pohádku, ale skrývá se v něm mnohem víc, než se může zprvu zdát. Kniha byla i zfilmována a český distributor uvede snímek do kin během následujících dní.

Strhující nebo upřímný?
Na úvod je dobré si ujasnit, do jakého žánru kniha spadá. Čtenářskou skupinu tvoří především teenageři a čtenáři Young Adult, ale oficiálně je kniha zařazena v dětské literatuře, což je technicky vzato správně, ale o příběhu jako takovém to vypovídá docela nepřesně. Formou kniha sice připomíná pohádku (děj je šablonovitý, nechybí fantastické prvky či typické číslovky a jazyk je velmi prostý a jednoduchý), ale významově by rozhodně děti neporozuměly myšlence knihy a čtení by pro mě nemělo vůbec smysl. Na pomezí Middle Grade a Young Adult nechal Patrick Ness vzniknout příběhu o třináctiletém Conorovi, který je od doby, co se jeho matce přitížilo ve zdraví, pronásledován tajemným netvorem, který mu hodlá vyprávět tři příběhy a na oplátku chce slyšet čtvrtý, poslední příběh a pravdu, od něj samotného. Najít v dnešní době knihy, které nejsou úplně předvídatelné je poměrně složitou výzvou a pakliže od Volání netvora má čtenář představy o mlhavém a do samotného závěru napínavém ději, a sní o údivu vyvolávajících plot twistech se kterými kniha je tak trochu spojována, rozhodně se toho v tomto případě nedočká. Není vůbec těžké si domyslet, o čem tento příběh bude. Od samého začátku je celkem zřejmé, jakým směrem se bude děj ubírat, a stejně tak snadno čtenář prohlédne námět a pointu knihy do necelé poloviny. Věc se má ale tak, že právě vědomí toho, že od začátku člověk ví, o čem kniha je a jak se bude vyvíjet, a fakt, že text je tak plynulý a jednoduchý, právě jako pohádka, zapříčiní o to hlubší čtenářský zážitek. Jak a proč? Ness zvolil poměrně chytrou strategii, když si knihu rozfázoval podle příběhů, které Netvor Conorovi vypráví. Právě tyto historky nutí čtenáře více přemýšlet, a to nejen nad hlavním tématem, řeší se v podstatě různé sociální myšlenky, a ty jsou nejen skvělým obohacením celé knihy, ale v kontextu působí nesmírně důležitě. Je to magické a temné, ale především to působí maximálně realisticky. Celkově čtenář nad knihou uvažuje a doopravdy ji prožívá, soucítí s hlavním hrdinou, protože motiv knihy je nikoliv jen smutný a soucit vyvolávající, ale v první řadě autentický.

Něco dočista jiného
Volání netvora je ve většině ohledech zkrátka dobrá, nadprůměrná kniha, veřejnost a její ohlasy tomu napovídají taktéž. Můžeme se ale ptát, co za úspěchem přímo stojí? Námět knihy není v literatuře nic neobvyklého, po jazykové stránce dílo vyloženě chytlavé není, i přesto, že se dobře čte, a délkou stran také neoplývá, tak, aby v lidech vzbudila něco intenzivnějšího. Třebaže to všechno může působit negativně, kniha je díky tomu a autorově invenci naprosto a diametrálně odlišná. Patrick Ness opracoval už tak vykřesaný motiv a přidal k němu něco jiného a navíc a po jazykové stránce možná kniha neexceluje svými slovními obraty a poetickou vložkou, ale jednoduchost tomu svědčí, stejně jako fakt, že nezachází do přílišných detailů - i tak může kniha člověka naprosto emocionálně rozhodit. Dále, skutečnost, že je kniha tak typická pro svou formu a příběh, který děti pravděpodobně nepochytí, tomu také dost dodává na originalitě. A ilustrace Jima Kaye celému dílu napomáhají, a celé působení má tak mnohem větší atmosféru. Celé je to zapamatovatelné a pozoruhodné.

Závěrem
A Monster Calls je podle mě nesmírně zajímavým příběhem, který je rozhodně ukázkou toho, že i autoři Young Adult umí vytvořit něco hlubšího. Hlavní téma je zde zpracované brilantně a mně se jen potvrdilo, že Patrick Ness patří mezi špičky svého žánru. Tohle jsem definitivně nečetl naposledy.

8/10

Za poskytnutí recenzního výtisku srdečně děkuji nakladatelství Slovart, kde přímo na jejich eshopu můžete knihu i zakoupit.